Зокрема, йдеться про запровадження механізму відряджень за кордон немобілізованих військовозобов’язаних працівників та удосконалення системи бронювання.
Важливим елементом забезпечення національної економічної безпеки на час воєнного стану є робота підприємств в тилу.
Адже вони забезпечують стабільність економіки держави збереженням робочих місць, оплатою праці та відповідно фінансовим забезпеченням сімей працівників, сплатою податків і внесків.
Військовозобов’язані працівники задіяні у процесах безперебійної роботи підприємств, своєчасному виконанні замовлень, продовженні функціонування підприємств в цілому.
Тож вони, як і військовослужбовці виконують визначені завдання щодо захисту економічної національної безпеки задля збереження суверенітету і територіальної цілісності України.
Проте наразі перетин кордону у службових цілях можливий виключно для заброньованих військовозобов’язаних працівників, а також інших категорій осіб, зазначених у Правилах перетинання державного кордону громадянами України, до яких переважна більшість працівників підприємств не належить.
Задля забезпечення сталого функціонування підприємств працівники мають виконувати свої функції у тому числі за кордоном, зокрема, для тестування нового робочого обладнання, поставленого в рамках контрактів, участі у виставках (ярмарках) для промоції продукції національних виробників та укладення нових договорів, інших завдань, які покликані забезпечити та наростити експортну потужність нашої держави у цей важкий час.
Запропонували
- визначити окремий порядок перетину кордону незаброньованими військовозобов’язаними працівниками (окрім тих, що належать до дефіцитних військових спеціальностей) в цілях відряджень з метою виконання зовнішньоекономічних контрактів, пошуку нових контрагентів та замовлень, недопущення невиконання зобов’язань за діючими зовнішньоекономічними контрактами, розбудови інших елементів бізнесової діяльності.
Сьогодні бронювання військовозобов’язаних працівників отримують підприємства, які мають державне оборонне замовлення. Втім, багато стратегічних підприємств, а також інших підприємств, які працюють на відновлення економіки, на потреби держави, населення у воєнний час, забезпечуючи економічний фронт, не можуть отримати бронювання через формальну відсутність угоди на виконання мобілізаційного завдання або мобілізаційного замовлення.
Впевнені, що уваги мають братися фінансово-економічні показники підприємств, нарощування експортної потужності, інвестиції, внесок підприємства у забезпечення функціонування національної та регіональної економік, надання гуманітарної допомоги тощо.
Наявна й проблема актуалізації номерів військовооблікових спеціальностей (ВОС) для вже заброньованих працівників. Часто номер ВОС, який значиться у військовому квитку, не співпадає з інформацією про номери ВОС, які містяться у відповідному класифікаторі, що зазнав змін з часу видачі військового квитка.
Також законодавство не передбачає процедури підтвердження вже погодженого Міністерством оборони бронювання у зв’язку з необхідністю актуалізації номерів ВОС і ці питання потребують вирішення.
За розрахунками компаній втрата внаслідок мобілізації більше 10% кваліфікованого персоналу, в навчання яких компанія інвестує роками і яким немає заміни на ринку праці, призводить до гальмування діяльності економічно активних підприємств та в деяких випадках вже є невідворотним процесом. По деяким підприємствам, де здійснюється повний цикл виробництва, вже мобілізовано 50% чоловіків відповідного підрозділу, 10% кваліфікованих спеціалістів жінок вимушено виїхали за кордон.
Також запропонували
- встановити граничний відсоток для призову на військову службу працівників з конкретного підприємства у розмірі не більше 10% від усього складу працівників підприємства.
Закликаємо Уряд терміново розглянути ці пропозиції та вирішити порушені проблемні питання.