Федерація роботодавців занепокоєна змінами, до яких може привести прийняття проекту Закону України «Про держане регулювання діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор», внесеного на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Олегом Марусяком (реєстр. № 2285-д від 18.12.2019, доопрацьований 14.01.2020), прийнятого за основу у першому читанні, яким, зокрема але не виключно, пропонується змінити норми регулювання на лотерейному ринку України.
ФРУ стурбована, що запропоновані зміни призведуть до втрати декількох тисяч робочих місць та втрат бюджетних надходжень, які держава протягом багатьох років отримує від лотерейної галузі.
З відповідним листом Федерація звернулася до Голови Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева.
Історія лотерей в Україні налічує вже майже 50 років, йдеться у листі. За часів української незалежності лотерейний бізнес встиг себе зарекомендувати як надійний партнер держави, що справно сплачує податки, надає тисячі робочих місць з гідною оплатою праці та, що найголовніше, який відповідально ставиться до своїх споживачів, пропонує якісний продукт та чесні правила гри та підтримує чисельні соціальні проекти.
На даний час оператори державних лотерей здійснюють свою діяльність відповідно до положень Законів України «Про державні лотереї в Україні», «Про ліцензування видів господарської діяльності» та інших нормативно-правових актів.
В усьому світі, включаючи практику країн-членів ЄС, в переважній більшості випадків лотерейний бізнес має своє окреме регулювання. Так, у ряді країн засновані спеціальні державні органи контролю та регулювання лотерейної діяльності на кшталт Комісії з проведення національної лотереї (Великобританія, Австралія, Іспанія, більшості штатів США).
Це пов'язано з тим, що сутність лотерей значно відрізняється від, скажімо, природи гри в казино, має інший принцип формування призового фонду, який залежить від кількості учасників лотереї. При цьому вартість квитка, який придбав учасник розіграшу, ніяк не впливає на розмір призу, який він може отримати в якості виграшу, а учасники розіграшу приймають участь у розігруванні чітко визначеної кількості призів. Тобто, підсумовуючи, можемо стверджувати, що за своєю суттю лотерея не є азартною грою, а є своєрідним видом дозвілля.
Проаналізувавши норми, запропоновані у Законопроекті, ФРУ прийшла до таких висновків:
- по-перше, створюються економічно не обґрунтовані, дискримінаційні умови ведення діяльності для лотерейної галузі. Зокрема, пропонується встановити найбільший серед учасників ринку азартних ігор розмір депозиту/банківської гарантії – не менше 100 000 мінімальних заробітних плат (практично у 14 разів більше ніж для букмекерської діяльності і у 500 разів більше ніж для залів гральних автоматів), найбільший розмір плати за ліцензію на випуск та проведення лотерей (не менше суми, що становить еквівалент 76 000 мінімальних заробітних плат);
- по-друге, вимоги закриття діючої вітчизняної лотерейної галузі у двомісячний строк призведуть до банкрутства операторів державних лотерей після виплат всіх виграшів, по яких вони вже мають зобов'язання. Це призведе до повного вимивання коштів з системи та не здатності операторів ані забезпечити банківський депозит, ані внести плату за ліцензію;
- по-третє, впровадження інструментів фінансового контролю легалізації грального бізнесу – онлайн моніторингу майже через 2,5 роки після прийняття закону призведе до неконтрольованого державою ведення грального бізнесу та недоотримання податків на тлі припинення існування лотерейників.
Враховуючи вказане та з метою недопущення негативних наслідків можливого знищення вітчизняної лотерейної галузі ФРУ пропонує наступне:
- не прирівнювати проведення лотерей до азартних ігор та виключити із Законопроекту всі норми, що його стосуються;
- внести відповідні зміни до Закону України «Про державні лотереї в Україні» з метою удосконалення ведення лотерейного бізнесу, а саме:
- зобов'язати операторів лотерей використовувати електронну систему прийняття ставок під час проведення всіх державних лотерей, у тому числі миттєвих;
- надати можливість здійснення контролю цієї системи (в режимі реального часу) податковому органу та Мінфіну та визначити обсяги такого контролю;
- обмежити розміщення пунктів розповсюдження державних лотерей, у тому числі тих, в яких використовуються лотерейні термінали самообслуговування;
- встановити вимоги програмного забезпечення ігор, що використовується, електронної системи прийняття ставок, і до лотерейного обладнання. У тому числі, передбачити сертифікацію за міжнародними стандартами;
- заборонити під час проведення державних лотерей візуалізації, що зовні імітує гральні автомати (прокручування барабанів, тощо).
- ініціювати створення робочої групи по напрацюванню законодавчих змін до відповідних законів України, що стосуються модернізації лотерейної галузі.