Федерація роботодавців України ініціюватиме перед Урядом введення антидемпінгового мита на імпорт залізничних підшипників походженням з Республіки Казахстан. На це ФРУ спонукає ситуація, що склалася на вітчизняному ринку підшипників.
Як відомо, єдиним в Україні виробником цього товару є АТ «Харківський підшипниковий завод» («ХАРП»). АТ «ХАРП» є високотехнологічним підприємством, яке виробляє товари з високою доданою вартістю, забезпечуючи ними внутрішній ринок України, а також експортуючи його в різні країни світу. Однак протягом останніх років АТ «ХАРП» потерпає від недобросовісного імпорту залізничних підшипників походженням з Казахстану. Зокрема, протягом 2015-2018 рр. імпорт з Казахстану зріс з на 530%. Протягом цього ж періоду частка імпорту з Казахстану на внутрішньому ринку України зросла з 15% у 2015 р. до 55%. При цьому імпорт з Казахстану протягом всього цього періоду здійснювався за цінами значно нижчими від цін та навіть собівартості продукції вітчизняного виробника.
Закономірно, що за таких обставин АТ «ХАРП» зазнає значної шкоди. У 2018 році порівняно з 2015 роком обсяги продажу АТ «ХАРП» на внутрішньому ринку скоротилися на 35% при одночасному зростанні споживання на 67%; залишки на складах зросли на 312%; рентабельність від реалізації товару на внутрішньому ринку залишалася від'ємною, а діяльність підприємства – збитковою.
В той же час є всі підстави вважати, що Група ЄПК в цілому та АТ «ЄПК Степногорськ», що здійснюють імпорт залізничних підшипників походженням з Казахстану, будуть його тільки нарощувати. По-перше, в АТ «ЄПК Степногорськ» є значні незавантажені і надзвичайно надлишкові для внутрішнього рину виробничі потужності , які можуть бути легко задіяні на ринок України. По-друге, у Групи ЄПК є величезні можливості для виробництва товару на різних виробничих площадках, в першу чергу, в РФ, які в подальшому можуть постачатися в Україну з Казахстану. Зокрема, крім АТ «ЄПК Степногорськ», залізничні підшипники виробляються на російському заводі компанії – АТ «ЄПК Саратов». До 2015 р. це підприємство постачало підшипники в Україну. Але внаслідок того, що з 1 січня 2016 року зупинено дію режиму вільної торгівлі між Україною і Росією і наразі імпорт підшипники російського виробництва обкладається 10% ввізним митом, Група ЄПК переорієнтувала поставки із російського заводу АТ «ЄПК Саратов» на казахське підприємство АТ «ЄПК Степногорськ», на продукцію якого не поширювалося ввізне мито (торгівля з Казахстаном здійснюється в режимі вільної торгівлі). По-третє, обсяги експорту цього з Казахстану в Україну зростали значно швидшими темпами, ніж в інші країни, що свідчить про пріоритетність українського ринку і про те, що й надалі експорт йтиме в Україну, що є наразі пріоритетним ринком Групи ЄПК.
Крім того, у вересні 2019 року Федеральним агентством залізничного транспорту РФ було прийнято рішення про повний перехід вантажних вагонів на касетні підшипники, починаючи з 2021 року. Внаслідок чого «ЄПК-Степногорськ» та «ЄПК-Саратов» фактично будуть змушені суттєво зменшити виробництво роликових підшипників, оскільки касетні вони не виробляють. Єдиним можливим варіантом збереження виробництва товару є поглинання ринків таких, як Україна, де аналогічні вимоги щодо переходу на касетні підшипники ще не впроваджено.
У Федерації переконані, що існує реальна загроза того, що АТ «ХАРП» як єдиний національний товаровиробник буде витіснений з національного ринку не тільки товару, який є об'єктом розслідування, а з ринку підшипникової продукції взагалі. Внаслідок чого Україна буде позбавлена вітчизняного виробництва високоякісного продукту, який використовується у багатьох галузях вітчизняної промисловості. Тому, на переконання ФРУ, запровадження антидемпінгового мита на імпорт товару з Республіки Казахстан дасть змогу протидіяти загрозі скорочення виробництва та зупинки роботи масштабного вітчизняного заводу, занепаду підшипникової галузі в Україні, забезпечить збільшення обсягів виробництва національним товаровиробником, що у свою чергу сприятиме створенню додаткових робочих місць, збільшенню надходжень до бюджетів різних рівнів та інвестуванню АТ «ХАРП» у власне виробництво з метою модернізації виробництва та покращення якості товару.