Цього тижня на онлайн-засіданні Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики парламенту було рекомендовано до прийняття у першому читанні законопроект №3087-д про Бюро економічної безпеки Україні – єдиний орган по боротьбі з фінансовими злочинами.
За останні роки це вже третя спроба законодавців щодо створення єдиного правоохоронного органу з протидії злочинності в сфері економіки. Себто абсолютно нової структури з потужною аналітичною складовою, яка повинна замінити вкрай неефективні податкову міліцію та профільні підрозділи в інших правоохоронних органах.
Але після ознайомлення з текстом законопроекту у експертів ФРУ склалося враження, що до вирішення такого завдання ще досить далеко. Адже забезпечення аналітичної функції Бюро передбачено, по суті, лише шляхом надання доступу до відповідних державних інформаційних баз даних. Водночас в документі детально прописані права працівників нового органу, яким передбачається практично всі повноваження щодо оперативно-розшукової діяльності під час досудових розслідувань. Тобто у разі ухвалення цього законопроекту на виході отримаємо потужний орган з розгалуженими поліцейсько-силовими функціями с усіма передбачуваними наслідками для бізнесу.
Минулого місяця експерти ФРУ брали участь в обговоренні концептуальних засад щодо створення Бюро економічної безпеки. Систему організації Бюро пропонувалося побудувати за так званою ILP-моделлю, яка передбачає поєднання розвідувально-аналітичних функцій і яка використовується практично усіма європейськими країнами та США. Концепція, зокрема, передбачає створення потужного Big Data – центру, за допомогою якого вирішуватимуться як системні проблемні питання (наприклад, боротьба з тіньовою економікою), так і визначатимуться повноваження Бюро як суб’єкта оперативно-розшукової діяльності (кримінальної розвідки) в реагуванні на конкретні кримінальні прояви, включаючи оптимізацію процедур досудового та судового розслідувань.
«Звичайно, не слід повністю копіювати закордонний досвід, хоча б тому що у наших силовиків бракує справжніх аналітиків, на чому ми й наполягали під час дискусії, - зауважує Олег Вачаєв, директор департаменту з питань захисту бізнесу та прав власності ФРУ, – Але, на наше переконання, в законопроекті №3087-д необхідно деталізувати саме аналітичну складову, аби цей документ не повторив долю попередників. Тому ФРУ буде на полягати на внесенні суттєвих змін до нього».