На численні прохання бізнесу, ФРУ на основі опитування своїх підприємств – членів із різних галузей - металургія, харчова, хімічна промисловість, машинобудування, зв'язок, та багатьох інших - здійснила аналіз функціонування нової моделі ринку електроенергії за перші два тижні його роботи, представила його та озвучила свої рекомендації та пропозиції щодо виправлення ситуації.
У робочій нараді, під час якої були оприлюднені результати дослідження експертів Федерації, взяли участь близько 70 великих промислових підприємств – споживачів електричної енергії, представник Президента в Уряді Андрій Герус, генеральний директор Директорату енергетичних ринків Міністерства енергетики та вугільної промисловості України Ольга Буславець, представники Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Антимонопольний комітет України, генеруючих компаній, постачальників.
Голова Ради ФРУ Дмитро Олійник зазначив – роботодавці «за» ринок електроенергії, але не за такий ринок, перші результати роботи якого продемонструвало наше дослідження за два тижні липня.
«Збільшення ціни спричинило глобальні ризики для роботи української промисловості, оскільки високі ціни на електроенергію не дозволяють забезпечити конкурентоспроможність вітчизняної продукції. Середньозважена ціна, яку ми аналізували з 1 липня зросла для промисловості на 25%. Щодо прогнозів на 01 серпня 2019р., вони невтішні – ціни продовжать зростати. Якщо не буде відповідних рішень Уряду та НКРЕКП зростання може скласти ще плюс 10%. Така ситуація є особливо критичною для підприємств, у собівартості продукції яких електроенергія складає понад 30%», - сказав Дмитро Олійник.
Генеральний директор ФРУ Руслан Іллічов оприлюднив інші ключові результати дослідження експертів Федерації, зокрема:
- ціни на новому українському ринку електроенергії в середньому більші на 35% аніж в Словаччині;
- ціни сегменту ринок доби наперед наближені до встановлених обмежень, це свідчить про запровадження умовного ринку та фактичне регулювання цін НКРЕКП;
- більшість потужностей теплової генерації реалізовується в сегменті двосторонніх договорів, що створює дефіцит пропозицій в сегменті балансуючого ринку.
Промислові споживачі, що виступали на зустрічі, впевнені, що фактична вартість електроенергії буде ще вищою. Така ситуація спричинить суттєве зростання собівартості продукції та, відповідно, зниження її конкурентоздатності. Все це безперечно наносить удар по конкурентоспроможності продукції української промисловості та знижує відрахування до бюджетів усіх рівнів.
Необхідність термінових дій з тим, щоб змінити сутацію, підтримав і представник Президента України в Уряді Андрій Герус.
"Те, що ми обговорюємо, це не проблема енергетики, це - проблема економіки. І ми з часом можемо прийти до того, що вигідно буде щось в Україні виростити і вивезти, без будь-якої переробки та створення доданої вартості. Тому що для переробки потрібно як мінімум приєднатися до мережі, а в Україні це надто складно. А потім і купити цей ресурс. Газ у нас вже дорогий, тепер і ціна на електроенергію буде високою. І у нас вже пішла тенденція до імпорту. І в підсумку ми прийдемо до того, що ті переваги, які у нас були - трудовий потенціал та енергоресурси - ми втратимо", - сказав Андрій Герус.
Для виправлення ситуації, що склалася на ринку електроенергії України Федерація Роботодавців виступила з наступними пропозиціями:
1. Відкрити сегмент двосторонніх договорів для НАЕК «Енергоатом», тобто збільшити обсяги реалізації електроенергії у відкритий ринок з 10% до 35%. Також знизити прайс-кеп із 2050 до 1500 грн/МВт×год або альтернативним обмеженням може стати пікова ціна EPEX Spot.
2. Покласти спеціальні обов'язки на 50% обсягів теплової генерації та покрити дефіцит на ринку промислових споживачів за рахунок атомної генерації. Визначити регульовану ціну до кінця 2019р. для ТЕС й ТЕЦ у розмірі 900 грн/МВт×год. Вказаний механізм призведе до подорожчання ціни для побутових споживачів на 10-12%. Тому, якщо політики хочуть зберегти ціни для населення у період передвиборчої компанії, тоді регульована ціна за ПСО для теплової генерації не повинна перевищувати 600 грн/МВт*год. Однак, це неекономічне рішення – якщо таку ціну тримати довгий час, то це призведе до критичного рівня дефіциту вугілля на ТЕС. Таким чином, тримати ціну на такому рівні можливо максимум до 1 вересня 2019р.
3. Зменшити тариф оператора системи передачі на 30-40 грн/МВт×год. Подальший потенціал зниження тарифу для Укренерго існує тільки завдяки перегляду частки ВДЕ у загальному відпуску енергії (оскільки за нової моделі 226 грн/МВт×год з тарифу компенсується для ВДЕ, 55 грн/МВт×год йде на компенсацію технологічних втрат, інші витрати). Власне, в Укренерго залишається у розпорядженні 68 МВт×год). Також необхідно переглянути баланс електричної енергії на друге півріччя 2019р. у частині оптимізації регулювання ОЕС шляхом зниження частки ВДЕ, особливо це стосується СЕС.
4. Проаналізувати сценарії збільшення атомної генерації.
5. Для промислових підприємств, у собівартості яких електрична енергія складає від 25%, встановити спеціальні ціни, які не перевищують середньозважену ціну попередніх шести місяців.
6. Розробити та впровадити стандартний біржовий інструмент – форвардні контракти, що зробить ринок більш ліквідним й опосередковано сприятиме зниженню цін.
7. Залишити дивіденди у розпорядженні державних підприємств з метою реалізації інвестиційних програм, що знизить навантаження на тариф та дозволить їм оптимізувати капітальні витрати за рахунок власних коштів.
8. Вдосконалити вторинне законодавство щодо проведення зелених аукціонів, в частині обмеження цін, що не перевищують європейські.
9. Провести аудит та вдосконалити функції гарантованого покупця та постачальника універсальних послуг, відповідно до рекомендацій USAID та Енергетичного співтовариства.
До 1 вересня електроенергія для промислових споживачів в Україні повинна подешевшати. Для цього модель функціонування ринку електроенергії буде вдосконалена, пообіцяв Андрій Герус.
Згідно досягнутих з Андрієм Герусом та Міністерством енергетики та вугільної промисловості домовленостей, беремо ситуацію під особливий контроль та спільно з колегами шукатимемо максимально швидкі шляхи її виправлення.
Детальніше про результати дослідження ФРУ у презентації за посиланням: https://drive.google.com/
Переглянути запис засідання можна за посиланнями на Facebook або YouTube.