Підкомітет ФРУ з Торгівельної політики, захисту внутрішнього ринку та захисту конкуренції провів семінар про заходи торговельного захисту «Як захистити вітчизняних виробників від недобросовісного імпорту».
Партнер практики міжнародної торгівлі Sayenko Kharenko Анжела Махінова представила інформацію щодо інструментів торгівельного захисту, їх види, переваги, процедури та тренди застосування торгівельних заходів в Україні і світі ( досвід ВТО).
Наразі в світі застосовується рекордна кількість антидемпінгових заходів – 3958 (протягом 1995-2019).
За прогнозами експертів, в умовах пандемії і викликаного нею економічного спаду в економіках навіть розвинутих країн, іноземні ринки будуть активно захищатися від імпорту, щоб максимально вберегти робочі місця та доходність національних виробників в своїх країнах. Тож українським виробникам, які експортують свою продукцію, потрібно бути готовими до таких обмежень.
Але не тільки експортерам. Національним виробникам рекомендовано заздалегідь буди готовими до агресивного імпорту в Україну як з боку традиційних країн-імпортерів так і до появи нових гравців на ринку, які досі до України не імпортували у великій кількості.
Застосування обмежувальних заходів щодо імпорту в ЕС та США призводить до реструктурування потоків імпорту у треті країни, які є менше захищеними. При чому, як свідчить досвід, такий імпорт здійснюється, як правило, за дуже низькими цінами, надзвичайно швидко зростає та у короткостроковому періоді наносить значної шкоди національному виробнику.
Тож українським виробникам потрібні превентевні , упереджувальні кроки по захисту внутрішнього ринку автомобілів, автомобілів спеціального призначення, автобусів, вагонів, локомотивів, мотоциклів, насосів, сівалок, текстилю, сталі, хімічної продукції, фармацевтики, сільгосппродукції, будівельних матеріалів.
Голова Підкомітету, віце-президент Союзу хіміків України Ігор Гольченко відзначив, що не варто чекати ініціативи та захисту від чиновників. Без формального ініціювання розслідувань безпосередньо промисловістю внутрішній ринок не буде захищений.
Мета Підкомітету – надавати членам ФРУ інформацію щодо світових трендів у захисті внутрішніх ринків. Також надавати членам ФРУ допомогу у організації та координації процесів захисту національного виробника.
Чому потрібно дивитися саме у сторону заходів торговельного захисту? Річ у тім, що такі заходи мають істотні переваги, а саме:
1) Застосування заходів торговельного захисту прямо дозволено в рамках СОТ та іншими двосторонніми міжнародними угодами, на відміну від простого підвищення імпортних мит чи застосовування якихось заборон. Це дає впевненість виробникам, що застосовані заходи торговельного захисту будуть діяти набагато довше, ніж інші, які можуть бути легко оскаржені і в подальшому скасовані;
2) І СОТ, і чинне законодавство чітко регламентують порядок проведення торговельних розслідувань, за результатами яких застосовуються певні заходи (є чітко визначені відповідальні органи, стадії, строки). Натомість, якщо мова йде просто про підвищення імпортних мит, то зазвичай – це прерогатива Верховної Ради України, а отже, виробникам дуже складно хоч якось впливати на даний процес – фактично вони можуть лише донести свою позицію і все.
3) Торговельні заходи можуть застосовуватися у досить значному розмірі. Так, на сьогоднішній день в Україні діють різноманітні мита у розмірі від 6,54% до 123%. Очевидно, що очікувати на імпортне мито у розмірі 123%, не доводиться.
4) Заходи торговельного захисту застосовуються на тривалий період. Так, антидемпінгові і компенсаційні заходи початково застосовуються на 5 років і в подальшому можуть продовжуватися необмежену кількість разів (у світі є приклади застосування таких заходів понад 20 років). Захисні ж заходи застосовуються протягом 8 років.
5) Ініційоване торгівельне розслідування є обов’язковим процесом і змушує Уряд діяти в певних правових рамках, на відміну від ситуативних звернень про захист.
Такі семінари Підкомітет планує проводити щокварталу, тож просимо учасників надсилати до ФРУ або залишати у коментарях до цього допису свої пропозиції щодо того, які саме теми та напрямки їх найбільше цікавлять або ставити свої запитання до експертів.