Федерація роботодавців звернулася ло Прем'єр – міністра Україна Олексія Гончарука із занепокоєнням щодо загрози руйнування стратегічної для країни вагонобудівної галузі та виробничої бази компонентів до неї.
Як відомо, вантажний̆ залізничний рухомий склад, що зареєстрований в Україні, складає близько 190 тис. вантажних вагонів приватної̈ та державної власності, у структурі цієї цифри – 42 тис. одиниць неробочого парку, 148 тис. вагонів – налічує робочий парк, який щоденно курсує залізницею країни, з них 64 тис. вагонів з вичерпаним нормативним терміном експлуатації.
В Україні склалася тенденція зростання імпорту з Російської Федерації (далі – РФ) вживаних вантажних вагонів з подовженим терміном експлуатації, які заборонені до курсування в РФ ще в 2016 році. Вартість понаднормативних вагонів становить близько 25% середньої вартості нового, що створює нерівні конкурентні умови для власників новозбудованих в Україні вагонів. Так за 5 років загальна вартість такого імпорту досягла 302,3 млн дол.
Імпортна експансія російських вагонів призводить не тільки до негативних економічних наслідків, а й створює техногенний ризик для функціонування залізничного сектору України.
При цьому, щороку біля 20 тис. списаних та застарілих вагонів, у т.ч. майже 3 тис. ввезених із РФ, завдяки процедурі подовження терміну служби замість утилізації і заміни новими вагонами вітчизняного виробництва курсують українською залізницею.
Всі ці вагони несуть ризики для залізничних перевезень, у тому числі:
- підвищується руйнівний вплив на залізничні колії, відновлення яких відбувається за державний кошт;
- майже у 3 рази збільшуються поточні витрати на експлуатацію подовженного вагона порівняно з нормативним, що у випадку з інвентарним парком УЗ призводить до неефективного управління державним майном;
- втричі порівняно з нормативними збільшується кількість позапланових ремонтів та простоїв парку;
- знижується конкурентоздатність залізничних перевезень територією України. Протягом 2018 року автотранспортні перевезення територією України зросли на 6,3%, а залізничні – навпаки знизились на 5,06%.
Спільна позиція Федерації роботодавців України, Національного комітету з промислового розвитку та ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», ПрАТ «Дніпровагонмаш», Промислово-інвестиційної групи «Аурум Груп», Дослідно-механічного заводу «Карпати», ТОВ «Азовмаш» полягає в недопустимості відтермінування строку до 1 березня 2020 року ввезення на митну територію України із Росії вантажних вагонів, що були у користуванні (код згідно УКТЗЕД 8606300000, 8606918000, 8606920000), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації», що призведе до різкого збільшення їх імпорту за цей період та може завершитись зупинкою вітчизняних вагонобудівних заводів.
Хочемо підкреслити, що локалізація виробництва вантажних залізничних вагонів в Україні становить 97%, тобто на сьогодні українські вагонобудівні підприємства здатні повністю задовольнити попит на якісні та сучасні вантажні вагони, що сприятиме додатковому надходженню податків у бюджет країни та забезпечить роботою підприємства суміжних галузей промисловості.
Подовження ситуації із безконтрольним ввезенням застарілого рухомого складу на територію України вже залишило наших виробників без замовлень. Наприклад, з початку 2019 року Панютинський вагоноремонтний завод не побудував жодного вагона. Якщо у найближчий час не будуть оголошені тендери на закупівлю рухомого складу за кошти ЄБРР, які анонсує АТ «Укрзалізниця», вагонобудівні підприємства продовжать зупинятися, без роботи залишаться тисячі працівників.
Втрати вагонобудівних заводів України і підприємств суміжних галузей – металургійної, гірничодобувної, коксохімічної і феросплавної, в такій ситуації можуть досягти 15 млрд грн.
Разом з цим, торговельні обмеження, які були введені зазначеною постановою не в повній мірі вирішують гостре питання галузі. Також великою проблемою, на думку ФРУ та її членів, є подовження терміну експлуатації̈ вантажного вагону понад нормативний, що в залежності від типу вагону та відповідно до технічної документації, складає від 15 до 35 років, та може бути подовжено в півтора-два рази, внаслідок чого, наприклад, піввагони курсують залізничними шляхами аж до 44-річного віку.
Лише комплекс заходів, спрямованих на підтримку національних виробничих підприємств, задіяних у будівництві вагонів, дозволить досягти позитивних результатів.
У зв'язку з вищенаведеним, Федерація звернулася до Прем'єр-міністра з проханням надати доручення:
1. Мінекономрозвитку разом з Мінінфраструктури внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» у частині введення заборони на ввезення на митну територію України вантажних вагонів, що були у користуванні, (код згідно УКТЗЕД 8606300000, 8606918000, 8606920000) із 1 жовтня 2019 року.
2. Мінінфраструктури разом із заінтересованими органами державної влади опрацювати внесення змін до чинного законодавства у частині:
- недопущення перереєстрації в АБД ПВ власних вагонів, придбаних по імпорту, якщо строк служби таких вагонів становить більше 10 (десяти) років з моменту введення їх в обіг;
- введення заборони на включення навантажених вантажних вагонів (за виключенням дефіцитних) та власних вантажних вагонів в поїзди, що прямують по інфраструктурі залізничного транспорту загального користування у всіх видах сполучення, щодо яких після 1 січня 2020 року виконані роботи по подовженню строків їх служби або модернізації з подовженням строків їх служби;
- внесення змін у технічні регламенти з ремонту рухомого складу, спрямованих на підвищення контролю якості та періодичності (не рідше одного разу на рік) проведення регламентних (планових) ремонтних робіт для вагонів із продовженим терміном служби у зв'язку з високим зносом вузлів та агрегатів таких вагонів.
Це, в свою чергу, покращить технічний стан такого парку, стимулюватиме приріст інвестицій в новий рухомий склад, а також завантажить депо АТ "Укрзалізниці".
3. Запровадження введення утилізаційного збору при ввезенні на митну територію України вантажних вагонів, що були у користуванні, в залежності від терміну їх експлуатації та типу. Кошти, отримані від сплати утилізаційного збору, направити на формування фонду інвестування в модернізацію залізничної галузі.
У свою чергу, Федерація роботодавців України разом із Національним комітетом розвитку промисловості та вітчизняними виробниками вагонів готові забезпечити участь у формуванні та розробці необхідних проектів нормативно-правових актів.